facebook.com/KrainaOZE
71 727 62 64
71 727 62 64

Procedura wymiany licznika energii elektrycznej

Wymiana licznika energii elektrycznej następuje średnio co 8-10 lat, a także wtedy, kiedy obecnie używany licznik uległ uszkodzeniu lub została zamontowana instalacja fotowoltaiczna. W tym wypadku konieczna jest wymiana licznika tradycyjnego na model dwukierunkowy. Warto zatem byś wiedział, kto może dokonać takiej wymiany oraz w jaki sposób powinna ona przebiegać poprawnie.

Jak wygląda procedura wymiany licznika?

Procedurę wymiany licznika energii elektrycznej, w przypadku standardowej wymiany, rozpoczyna dystrybutor energii elektrycznej (dostawca prądu), który jest jednocześnie pełnoprawnym posiadaczem urządzenia do pomiaru zużytej energii. W zależności od dostawcy, tak jak już zostało wspomniane, wymiana takiego licznika następuje co ok. 8-10 lat i jest poprzedzana informacją ze strony dostawcy energii w formie elektronicznej lub listownej. W tym wypadku wysyłane jest specjalne pismo, w którym potwierdza się konieczność wymiany licznika oraz prosi o ustalenie dogodnego dla obu stron terminu na przeprowadzenie tego procesu.

W przypadku awarii należy zgłosić problem do Operatora Systemu Dystrybucyjnego, a następnie postępować zgodnie z przekazaną przez OSD procedurą. W przypadku konieczności wymiany licznika na licznik dwukierunkowy, czyli po montażu instalacji fotowoltaicznej, należy wysłać zgłoszenie na specjalnym druku ZM (Zgłoszenie Mikroinstalacji) wraz z wymaganą dokumentacją. Dalsza procedura wymiany licznika wygląda podobnie w każdej z wymienionych sytuacji.

Przed pozwoleniem na wymianę licznika energii elektrycznej masz prawo poprosić pracownika o wylegitymowanie się. Każdy pracownik musi okazać swój identyfikator potwierdzając, że jest upoważniony i działa z ramienia dostawcy energii elektrycznej. Dodatkowo musi on posiadać odpowiednie kompetencje (tj. wiedzieć, w jaki sposób wymienić licznik), gdyż następna wymiana nastąpi dopiero po upływie wielu lat. Niekiedy może zdarzyć się, że nieuczciwi przedstawiciele handlowi pod pretekstem wymiany licznika wymuszają podpisanie umowy na dostarczanie energii na nowych zasadach, co może wprowadzić klientów w błąd. Dlatego też warto weryfikować wybranego pracownika przed rozpoczęciem procesu wymiany licznika energii elektrycznej.

W jaki sposób wymieniany jest licznik?

Za wymianę licznika odpowiadają pracownicy wybranego dostawcy energii, którzy legitymują się indywidualnym identyfikatorem. Po weryfikacji pracownik uprzedza o wyłączeniu prądu na określony czas oraz przystępuje do wstępnych oględzin licznika pomiarowego. W tym miejscu monter najpierw odcina zabezpieczenie zalicznikowe, a następnie przedlicznikowe. Dodatkowo sprawdza on czy nie została zerwana plomba legalizacyjna, której działanie zapobiega nieuczciwemu poborowi energii elektrycznej. Jeśli taka plomba nie jest na swoim miejscu, wówczas pracownik ma prawo wszcząć postępowanie administracyjne i zgłosić to swoim przełożonym.

Następnym krokiem jest udokumentowanie poprzez zdjęcie lub adnotację w dokumentach aktualnego stanu licznika. Potem, tuż przed demontażem licznika monter dokonuje jego ogólnych oględzin. Ma on za zadanie sprawdzić m.in. układy sterowania licznikami, skrzynki służące do pomiarów i kontroli, przewody oraz czy okablowanie w liczniku prądu nie jest uszkodzone i jest na swoim miejscu. Musi on też sprawdzić zabezpieczenia licznikowe, samą konstrukcję licznika, plomby legalizacyjne, jak i monterskie. Dopiero wówczas może on przystąpić do demontażu oraz do wymiany licznika na nowy.

Licznik energii elektrycznej wymieniony co dalej?

Po demontażu oraz wymianie licznika energii elektrycznej pracownik przed zakończeniem wszystkich prac musi jeszcze sprawdzić, czy nowy licznik w ogóle się sprawdza, i czy działa poprawnie. Po umieszczeniu licznika pracownik bada, czy rzeczywiście monitoruje on pobór prądu oraz ponownie zakłada on plomby na urządzenie. Taka wymiana licznika energii ma w przyszłości zapobiec nielegalnemu użytkowaniu prądu bez kontroli.

Po dokonaniu demontażu oraz zweryfikowaniu czy pobór prądu jest zgodny z aktualnie obowiązującą u wybranego klienta taryfą, oraz czy licznik dobrze działa, można z powrotem korzystać z prądu. Takie działania ze strony dystrybutora energii mają charakter rutynowy i wykonywane są średnio co 8-10 lat. Po dokonaniu wszelkich prac modernizacyjnych licznik energii elektrycznej z powrotem mierzy ilość pobranej energii. Jednocześnie pracownik musi podpisać się pod sporządzonym protokołem dotyczącym dokonanych przez siebie prac.

Niekiedy po zamontowaniu instalacji fotowoltaicznej okazuje się, że nie ma potrzeby fizycznej wymiany licznika na dwukierunkowy, ponieważ taki został już zamontowany podczas ostatniej standardowej wymiany. W tej sytuacji również należy wysłać zgłoszenie ZM, na podstawie którego zakład energetyczny dokonuje zdalnego przeprogramowania licznika i telefonicznie informuje o tym fakcie użytkownika.

Szybka Wycena Kalkulator
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram